Het vervangen van verzadigd vet door plantaardige olie, rijk aan linolzuur, verlaagt weliswaar het cholesterolgehalte, maar is niet van invloed op het risico op hart- en vaatziekten of sterfte. Dat blijkt uit een studie, gepubliceerd in BMJ. Deze resultaten stellen wederom ter discussie hoe ongezond verzadigd vet nu eigenlijk is.

Nooit bewezen

De theorie dat verzadigd vet slecht is voor het hart en linolzuur juist goed, is al 50 jaar oud en eigenlijk nooit echt bewezen met gerandomiseerde gecontroleerde studies (RCT’s). Veel resultaten zijn nooit gepubliceerd, aldus een groep van Amerikaanse onderzoekers. Zij haalden nooit gepubliceerde gegevens van een gerandomiseerde studie van 45 jaar geleden boven water en onderwierpen die aan een analyse.

Sterfterisico niet gedaald

Het gaat om het Minnesota Coronary Experiment, waarin 9.423 deelnemers gedurende 4,5 jaar zijn gevolgd. De helft verving verzadigd vet door linolzuurrijke olie en de andere helft consumeerde een voeding rijk aan verzadigd vet. In de eerste groep daalde het cholesterolgehalte zoals verwacht. Maar, dit ging niet gepaard met minder sterfte. Sterker nog: hoe hoger de cholesteroldaling, des te groter het risico op overlijden.

Gezond effect van linolzuur overschat

Dit resultaat is in lijn met een eerdere heranalyse van de Sydney Diet Heart Study, waarin ook een hoger sterfterisico werd gevonden bij deelnemers die verzadigd vet door linolzuur vervingen. Volgens de onderzoekers lijkt het erop dat de gezonde effecten van linolzuur worden overschat door onvolledige publicatie van studieresultaten.

Her-evaluatie van verzadigd vet adviezen nodig

‘De voordelen van het vervangen van verzadigd vet door meervoudig onverzadigd vet lijken minder duidelijk dan we dachten’, aldus een Australische deskundige in een editorial in BMJ. ‘Een grondige analyse van de onderbouwing van zulke voedingsaanbevelingen is nodig.’ In de tussentijd adviseert hij in het algemeen om te minderen met zout, suiker en industrieel transvet en om teveel eten tegen te gaan. Verder is zijn devies: ‘Eet meer vis, fruit, groenten en volkorenproducten’.

Bron: BMJ


Vertel uw netwerk over ons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *